sitehaleyeneryazu
Çocuklarımızın Bağışıklık Sistemini Nasıl Güçlendiririz?

Kışın havaların soğuması, okulların açılmasıyla kapalı ortamlarda daha çok zaman geçirilmesi çocukların daha sık solunum yolu enfeksiyonu geçirmesine neden olur. Kış mevsimi boyunca bir çocuğun 5-10 kez solunum yolu enfeksiyonu geçirmesi normal kabul edilir, yaş büyüdükçe sıklığı azalır.

Solunum yollarında enfeksiyona yol açan 200 den fazla virüs ve bakteri vardır. Soğuk hava burun mukozasını kurutup direnci düşürür, bu da virüslerin yerleşmesini kolaylaştırır, üşütme olarak adlandırılması bu yüzdendir.

Hasta çocuk hapşırık, öksürükle virüsleri damlacık yoluyla havaya yayar. Ayrıca eller yoluyla oyuncak gibi ortak eşyaların kullanımı ile virüs bulaşabilir. Bu nedenle çocuklara el yıkama alışkanlığının kazandırılması ve ortamın sık sık havalandırılması basit ama etkili yöntemlerdir.

Çocuğun bağışıklık sistemini güçlendirmek için

*Dengeli beslenme

*Uyku

*Egzersiz önemlidir.

Dengeli beslenme ile gerekli vitamin ve mineral ihtiyacı karşılanır.

Meyve ve sebzelerden mevsimine uygun olanlar tercih edilmeli. Portakal, mandalin gibi turunçgiller, kivi, nar, elma C vitamini ve antioksidanlardan zengindir. Muz ise potasyumdan zengindir ve kalorisi yüksektir.

Sebzelerden havuç, brokoli, kırmızı biber A vitamini deposudur. Brokoli, karnabahar, lahana, pırasa gibi kış sebzeleri vitamin, mineral zenginidir.

Sarımsak doğal antibiotik olarak bilinir. Soğan probiyotikten zengindir. Probiyotik içeren diğer besinler enginar, pırasa, yer elması ve baklagillerdir.

Yeşil yapraklı sebzeler demirden zengindir. Badem, fındık, ceviz gibi kuruyemişlerde E vitamini, çinko, magnezyum bulunur.

Probiyotiklerde barsak florasını düzenleyerek bağışıklığı arttıran maddelerdir. Yoğur ve kefire günlük beslenmede yer verilmelidir. Tarhana ve turşu da probiyotik zenginidir.

Deniz ürünleri omega 3 ve selenyum gibi minerallarden zengindir.

Haftada 1-2 kez balık tüketmek önerilir. Omega 3 ten zengin diğer besinler semizotu, ceviz, keten tohumu ve avokadodur.

Proteinler hücrenin yapı taşıdır ve büyüme döneminde çocuklar için beslenmenin ana öğelerindendir.

Yumurta, süt, peynir, et, balık, hayvansal protein ve bakliyatlar da bitkisel proteinlerdir. Günde 2 bardak süt ile çocuğun protein ve vitamin ihtiyacının önemli kısmı karşılanır, sütün aminoasit içeriği toksinleri vücuttan uzaklaştırır.

Tahıl grubu da B vitamini ve karbonhidrat içeriği ile beslenmenin ana öğelerindendir. Beyaz un yerine tam buğday ve ekşi maya ile yapılmış ekmek tercih edilmeli, bulgur gibi komplex karbonhidratlara sofrada yer verilmelidir.

Uzak durulması gerek yiyecekler

Rafine şeker ve beyaz undan yapılmış yiyecekler

Trans yağlar (kızartma, fast food)

İşlenmiş paketli gıdalar, işlenmiş etler (salam, sosis)

Uyku

Uyku çocuğun yaşına göre 8-10 saat uyuması gerekir, uyku vücudun yenilenmesini sağlar, bağışıklığı güçlendirir.

Egzersiz

Özellikle açık havada yapılan egzersizin diğer yararları yanısıra bağışıklığa olumlu etkisi vardır.

Bağışıklığı güçlendirmek için takviye gerekir mi?

Dengeli beslenip diğer önlemlere dikkat edildiğinde ek takviyelere gerek yoktur.

Bağışıklıkta önemli rol oynayan vitaminlerin başında D ve C vitamini gelir. D vitamini güneşten ve hayvansal besinlerden, C vitamini meyve ve sebzelerden sağlanır. Çinko, selenyum gibi minerallerin de bağışıklığı desteklediği bilinmektedir.

Bunların dışında bağışıklığın desteklediği düşünülen ilaç formunda bazı maddeler doktor önerisiyle kullanılabilir.

Betaglukan yulaf, mayalı ürünler ve bazı mantar türlerinden elde edilen bir maddedir.

Propolis arıların ürettiği reçine benzeri bir üründür, antioksidan ve antimikrobial özelliği vardır, arı poleninden farklıdır. B,C,E vitamini, çinko, demir gibi mineraller içerir.

Karamürver özü de solunum yolu enfeksiyonlarında virüs ve bakterilere karşı bağışıklık güçlendirici olarak kullanılmaktadır.

  • Gönderiyi Paylaş